ادامه مبحث محاسبه ERIP در وایرلس...

ادامه مبحث محاسبه ERIP ...

37 دسی بل توان تابشی موثر تجهیزاتی است که از آن برای تابش امواج استفاده کردیم. این میزان را همانطور که مشاهده فرمودید با استفاده از یک فرستنده 23 دسی بل، یک کابل با بافت 1 و یک آنتن با Gain 15dBi به دست آورد. به همین صورت می شود به این توان تابشی با یک فرستهده 27 دسی بل و یک آنتن با Gain 11 dBi (البته اگر وجود داشته باشد) دست یافت.

خب حالا که ERIP را محاسبه کردیم باید ببینیم که چه میزان از امواج تابشی در طرف تجهیزات گیرنده باقی مانده اند. این مقدار شدیدا به فاصله ارتباط دارد. ( البته اگر باز هم حالت ایده آل را در نظر بگیریم و دید مستقیم در ارتفاع مناسب داشته باشیم). برای محاسبه افتی که به خاطر فاصله (free space loss) در 2.4 گیگاهرتز به وجود می آید از فرمول زیر استفاده می کنیم:

free space loss= 104.2 + 20log D

که در این فرمول D همان فاصله به مایل می باشد. مثلا اگر فاصله مورد نظر 4 مایل (6.4 کیلومتر) باشد قدرت سیگنال در فاصله 4 مایلی این طور محاسبه می شود:

db - 116.2dB = -79.2 dB 37

این عدد قدرت سیگنالی است که به تجهیزات گیرنده می رسد. تجهیزات گیرنده نیز دارای مشخصاتی هستند. یکی از آنها Gain آنتن گیرنده می باشد. همانطور که قبلا نیز اشاره شد Gain یک آنتن در هنگام ارسال و یا دریافت تفاوتی نمیکند. مشخصه دیگر افتی است که کابل رابط آنتن سمت گیرنده ایجاد میکند و در آخر حساسیت دستگاه گیرنده که تعیین می کند لینک وایرلس عمل خواهد کرد یا خیر.

به مساله برمیگردیم. فرض میکنیم در سمت گیرنده نیز از همان نوع آنتن و کابل سمت فرستنده استفاده شده است. بنابر این Gain آنتن 15 dBi و افت کابل 1 دسی بل می باشد. حساسیت دستگاه گیرنده نیز به نوع دستگاه بستگی دارد. مثلا senao 2611 برای ارتباط mbps 11 به حداقل 83- دی بی و برای ارتباط mbps به حداقل 93- دی بی نیاز دارد.

قدرت سیگنال در فاصله مورد نظر 79.2 - دی بی بود. Gain آنتن 15 ، افت کابل 1 و حساسیت گیرنده 83 - دی بی است. داریم:

17.8 = SOM = -79.2 + 15 - 1+ 83

عدد به دست آمده از محاسبات 17.8 می باشد که نشان دهنده این است که اگر سازندگان آنتن و کابل و تجهیزات وایرلس دروغ نگفته باشند و در راه اندازی این لینک 4 مایلی خداوند و ملائکه مثل همیشه ما را یاری نموده باشند این لینک بدون هیچ مشکلی باید با سرعت 11 مگابیت بر ثانیه کار کند. این عملیات و محاسبات همگی بر پایه تئوری می باشند و همانطور که در ابتدا عرض کردم همیشه باید عوامل موثر محیطی را نیز در نظر گرفت که در موارد بسیاری فاصله تحت پوشش را تا 30 % کاهش می دهند.

ارسال نظر